Praktisch


Alle ditjes & datjes. Dit zijn de kleine lettertjes 😉.

Handig om helemaal door te lezen voordat je contact zoekt.

Ik noem paard en ‘hij’, maar dat kan uiteraard ook een pony of ezel zijn in de vrouwelijke vorm.

Algemeen

  • Ik zal er alles aan doen om het paard proberen te helpen. In alle opzichten.
  • Ik ben eerlijk en zal je geen dure toestanden verkopen waar je niks aan hebt.
  • Hoge kwaliteit, liefde voor dieren, goede service staan bij mij hoog in het vaandel.
  • In mijn werk neem ik altijd het welzijn van het paard en ons serieus.
  • Ik behoud altijd het recht om te stoppen met het werk als het onveilig wordt.
  • Paarden die gericht slaan begin ik niet aan. Deze paarden hebben hier voor henzelf altijd een goede reden voor en hebben professionele training nodig. Ik ben niet tot trainer opgeleid.
  • Natural Balance heeft zich wetenschappelijk ruimschoots bewezen. Ik heb hier in 2007 een uitstekende opleiding in Amerika voor gevolgd en +10 jaren fulltime werkervaring in opgedaan, plus bijscholing waar ik kan.
  • Zijn er eventueel andere problemen dan hoefproblemen zal ik proberen te kijken naar wat dit zou kunnen zijn, en je doorverwijzen naar een dierenarts, natuurgeneeskundige, kliniek, paardentandarts, chiropractor, zadelmaker, fysiotherapeut, osteopaat, masseur, EMDR professional, etc.

Om te beginnen

  • Ik doe dit werk alléén omdat ik het vreselijk leuk vind om te doen.
    • Het leven is echt te kort om geen plezier te hebben!
    • Ik ben fulltime kunstenares (JillsArt) maar vind het zonde om deze skills en kennis niet te gebruiken, daarnaast mis ik de paarden & klanten veel te erg! 💕
  • Ik werk met liefde & aandacht, hoofddoel is een blij lopend paard met mooie en vooral gezonde hoeven. No feet, no horse!
  • Is een paard niet braaf, hoor ik dat graag van tevoren. Helaas maak ik mee dat mensen dit niet eerlijk vermelden. Moet je zelf weten, het is natuurlijk niet dat ik het niet zal merken.. 🙃
  • Hoeven geven is NIET natuurlijk! Om mee te kunnen werken, zal een paard meestal getraind moeten worden om de hoeven te geven en daar in te berusten.
  • Ik help graag met advies hoe je dit kan trainen, zie de FAQ. Alle tijd die je in de training steekt krijg je dubbel en dwars terug. Je paard zal jou dankbaar zijn. En je smid ook trouwens! ✨ zie blog

Praktische zaken

  • Veiligheid voor iedereen staat voorop.
    • Ik werk niet met gesedeerde paarden.
    • Ik werk niet met paarden die gericht slaan.
  • Ik kan evt. zónder jouw aanwezigheid, alleen met jouw paard werken, als ik jullie wat beter heb leren kennen en de paarden braaf en op een stal staat.
    • Kan heel praktisch zijn als je wil werken als we hebben afgesproken.
  • Ik wil het paard kunnen zien lopen in stap en draf voor én na het bekappen indien dit fysiek en qua weersomstandigheden mogelijk is natuurlijk, maar dat is in 99% van de gevallen het geval.
    • Dit zien lopen is voor jou, de eigenaar en mij een heel belangrijk stukje evaluatie van de beweging van het te behandelen paard.
  • Ik laat mijn telefoon zoveel mogelijk in de auto om afleiding te voorkomen. Mijn klanten en hun paarden verdienen mijn volledige aandacht. Als het toch nodig is mijn telefoon paraat te houden zal ik dit melden.
    • Voor foto’s/filmpjes van het werk aan de hoeven, waarin klanten en paarden onherkenbaar zijn natuurlijk, heb ik standaard een telefoon zonder simkaart in mijn karretje.
    • Foto’s, audio en filmpjes die je van mij maakt: uitsluitend maken met mijn toestemming. Deze delen op sociale media uitsluitend met mijn toestemming en dan ook altijd met vermelding van mijn bedrijfsnaam. Foto’s, filmpjes of audio delen zónder mijn toestemming is een inbreuk op mijn privacy en zal ik niet laten gaan.

Wat verwacht ik van jou?

Ik werk met de volle aandacht en liefde voor jou en jouw paard.
  • Ik ben keurig op tijd, ik wacht max 5 minuten.
  • Het paard staat klaar om bekapt te worden:
    • Je hoeft niet jouw paard nog te ‘vangen’ als we hebben afgesproken.
    • Is jouw paard op moment suprème onvangbaar? Kan geen halster om krijgen etc.? Dan betaal je minstens de helft van de bekapkosten.
  • Je oefent als jouw paard hoeven geven niet vanzelfsprekend vindt.
    • Vind je dit spannend/eng? Dan help ik je graag hoe je dit veilig kan doen.
    • Oefen je niet als jouw paard het wel nodig heeft? Een eigen paard kost nou eenmaal dagelijks tijd en energie. Ik kan niet de enige zijn die dit er belangeloos in steekt. Dat is én een groot risico voor mij, plus vind ik niet eerlijk voor mijn lijf en ook niet voor het paard. Het paard kan daar ook niets aan doen. (Ik kan intussen letterlijk een boek volschrijven met de smoesjes die ik heb gehoord om niet te oefenen met het paard..)
  • Je betaalt meteen per kas.
    • Bij de AH krijg je nog geen halfje wit mee zonder af te rekenen.. 🙃
  • Je verschaft het liefst een degelijke, schone vlakke werkplek, waar in de schaduw, uit de wind of uit de regen kan worden gewerkt, áls het qua weer nodig is.
  • Zand is niet erg als de paarden hun voeten geven en braaf zijn, in blubber is nagenoeg onmogelijk om goed werk in af te leveren. Op goede matten is prima bijvoorbeeld.
  • Jouw paard/pony is enigszins schoon en droog, voor zover redelijkerwijs mogelijk natuurlijk. 😉
  • Heeft jouw paard last van de vliegen? Dan doen we daar wat aan. Ze maaien met hun achterbenen naar hun buik. Precies daar waar mijn hoofd hangt namelijk… (zelf werkende vliegenspray alvast aanbrengen, vliegendeken op doen wordt ZEEER gewaardeerd!! Er staat bijv. een recept ervoor op de site 👉) Blog Spray En ik heb die spullen bij me als er vliegjes worden verwacht.
  • Bij hele extreme weeromstandigheden zal de afspraak worden verzet als ik bij jou alleen buiten kan staan. Harde wind ook want paarden worden daar meestal erg onrustig van.
  • Je haalt zelf het paard uit de wei of stal.
  • Je houdt zelf je paard vast, aan een los touw.
  • Jouw aandacht hou je bij jouw paard. Dit is ontzettend belangrijk! Als ik werk, hang ik onder het paard en kan ik niet alles in de gaten houden. Ik zie de uitdrukking van het paard niet. Jij wel. Jij bent dan mijn ogen voor het voorkomen van gevaarlijke situaties voor ons alle drie!
  • Ofwel, de hele afspraak turen naar jouw mobiel, is voor mij bijzonder onveilig. Je merkt dingen veel minder snel. Zie het anders als een wifi-loos ZEN momentje! 😊
Ik wil graag je paard zien lopen

Honden & kindjes

  • Wil je honden erbij laten, is dat geheel op jouw eigen risico.
    • Honden uit de buurt houden van het paard als ik aan het werk ben is wel fijner werken. Een hond kan hierbij namelijk ernstig verwond raken en geeft onnodige afleiding. Bovendien kan het paard schrikken met alle gevolgen van dien.
  • Honden zijn gék op de restjes van de hoeven/stralen, die zijn voor hen echt onweerstaanbaar. Afgeknipte stukken hoefwand kunnen echter vlijmscherp zijn en kunnen bij doorslikken hun darmwand perforeren, dus hou ze in de gaten!
    • Stukjes straal, spoor en zwilwratten kunnen ze gewoon eten en geef ik graag als de paarden zijn bekapt, of hou ze op verzoek voor hen apart.
  • Kinderen zijn ook dol op mijn bezoekjes en ze zijn natuurlijk méér dan van harte welkom, maar hou ze zelf in de gaten. Hen in de gaten houden is niet míjn taak, dan was ik wel een kinderopvang begonnen, haha! 🤪🙈

Afspraken maken/verzetten/wijzigen aantal paarden

  • Mocht je twijfelen of een bezoek nodig is, maak foto’s van voor en onderkant van een hoef, stuur die naar mij en dan kan ik misschien een bezoekje uitstellen of juist eerder komen.
  • Mochten er omstandigheden zijn waardoor mijn bezoek beter uitgesteld kan worden, ook al is het op het laatste moment, graag gewoon even bellen en spreek iets in als ik niet op kan nemen of stuur een appje.
    • zoals onvoorziene stresssituaties,
    • storm,
    • onweer,
    • geboorte van veulen op stal
  • Ik hou ervan om op tijd te zijn en meestal lukt dit ook. Mijn tijd is kostbaar, dus ga ik met hetzelfde respect met jouw tijd om.
  • Ik ben maximaal 5 minuten eerder of later dan afgesproken. Mocht het voorkomen dat ik toch niet red, krijg je een telefoontje/appje.
  • Mijn stellige advies is om direct een nieuwe afspraak te maken bij mijn laatste bezoek. Afzeggen kan toch altijd 24 uur voor die tijd, je loopt geen risico.
    • De praktijk wijst namelijk uit dat mensen, ondanks de beste bedoelingen, in de waan van de dag vergeten te bellen/appen voor een afspraak, wat de gezondheid van de paardenhoef niet ten goede komt, want die groeit wel.
  • Wil je voor een nieuwe afspraak vrij blijven? Prima, maar dit is natuurlijk niet míjn verantwoordelijkheid.
    • Kan ik jouw paard(en) niet op korte termijn inplannen, zul je iemand anders moeten vragen.
  • Als het aantal paarden verandert ten opzichte van de vorige keer, wil je dit dan zo snel mogelijk aan mij doorgeven? Dan kan ik de planning nog aanpassen. Als ik namelijk onverwacht langer/korter bij jou werk, kom ik te laat bij de volgende afspraak en eventueel ook de daaropvolgende…
    • Maar, als je toch onverwachts met extra paarden aan komen zetten, laat ik die tegenwoordig staan. Anders gaat het ten koste van mezelf en het werk. 😇
    • Het lijkt fijn als je met meer paarden aankomt dan afgesproken. Een ondernemer wil immers werken, en extra geld verdienen, nietwaar? Echter: we hebben een planning van gemiddeld 4 adressen per dag. Ik kom te laat bij de volgende, en de daaropvolgende als er onverwachts meer werk bij komt. Of ik moet een pauze ervoor opofferen. Ook niet handig bij werk wat zo fysiek veeleisend is. Als je er eerder mee komt, een appje is immers zo gestuurd, kunnen we kijken of het past, of misschien een nieuwe afspraak maken. Net als bij de tandarts bijvoorbeeld. Daar kom je ook niet onverwachts met de buren aanzetten, denk ik? 😂🤪
  • Mocht ik op jou moeten wachten kan ik om een vergoeding daarvoor vragen als ik dat nodig vind, zeker als ik alleen voor jou een eind uit de buurt moet rijden.
  • Ben je onze afspraak vergeten of later dan 5 minuten te laat? Dan zal ik minstens de gemaakte benzinekosten zeker in rekening brengen.
  • Bij ziekte of blessure van mijn kant wordt moeite gedaan om voor goede vervanging te zorgen. Je bent vrij om hier gebruik van te maken.

Angst voor smid/paard moet hoeven geven nog leren

  • Besef dat een paard een vluchtdier is. Het paard kan niet wegrennen met een hoef in de lucht. Dit moet een paard leren te doen!
  • Een paard moet vertrouwen hebben in hun hoefverzorger. Dit vertrouwen is heel breekbaar, eenmaal mishandeld door een smid, kan dit een heleboel ellende geven, want paarden in gevangenschap slijten hun hoeven doorgaans niet vanzelf & gelijkmatig in Nederland. En hoeven groeien non-stop. Dit herstellen van dit vertrouwen lukt mij meestal, maar kan veel tijd kosten. Meestal meerdere bezoekjes.
  • Dit vertrouwen opbouwen kun je zelf ook bijdragen, door elke dag de voetjes te vragen. (zie blogs)
  • Als je paard moeilijk is door angst voor de hoefsmid wil ik dit van te voren weten. Ik ben heel lief en geduldig met paarden, maar dat weten zij niet als ze mij nog niet kennen, en ik ruik wel naar ‘smid’. Dit aan hen duidelijk maken, is vertrouwen opbouwen en kost namelijk meestal extra tijd en dat neem ik graag voldoende om alle mogelijke stress weg te nemen. Een uur extra is heel gebruikelijk en kost minimaal € 35 extra. Hierna heb je tools van mij gekregen, passend op jouw situatie om te oefenen zodat dat in de toekomst niet meer nodig hoeft te zijn.
  • OEFENEN! Hoe meer je oefent, hoe beter. Paarden vinden hun hoeven geven van nature niet prettig omdat ze vluchtdieren zijn. Het is een kwestie van regelmatig even doen. Bvb sportpaarden komen veel in handen, die zijn daarom ook vaak makkelijker. Het hoort er immers gewoon bij. Dan vinden ze het geen probleem. Hou hoeven aan de teen ongeveer 30 seconden vast, zorg dat ze zich kunnen blijven ontspannen. Als je 8 weken lang, elke dag zou oefenen, zit het erin voor de rest van jouw paard zijn/haar leven. Het is de investering in tijd en energie waard, geloof me Lees mijn blog over leren voetjes geven in 2 minuutjes!
Ook deze beweging is trainbaar voor een paard

Aansprakelijkheid

  • Zodra jij zelf, een andere hoefsmid of bekapper aan jouw paard laat werken vervalt al mijn aansprakelijkheid direct.
  • Mijn aansprakelijkheid is nooit meer dan maximaal twee keer het factuurbedrag voor dat specifieke paard.
  • Als ik de 1e keer kom bekappen, is er al een hoef. Deze is door iemand anders opgebouwd. Na een jaar is de hoef zoals ik het maak, mits ik de enige hoefverzorger ben die eraan heeft gewerkt. Dat kun je vanaf de kroonrand zien gebeuren. Leuk om foto’s van te maken. Je kan dan ook zien hoeveel dikker de hoefwand wordt, waardoor de zool ook steviger wordt.
  • Ik zal aangeven welke omstandigheden minder gewenst zijn om mijn werk te kunnen doen. Denk hierbij aan voldoende licht, een kalm paard, geen afleiding van honden, kinderen, extreme weersomstandigheden. Ik ben daar niet aansprakelijk voor.
  • Indien het paard door slechte hoefsmid-ervaringen of iets dergelijks gedragsproblemen heeft, is het noodzakelijk voor mijn en jouw veiligheid, dit vooraf aan mij kenbaar is gemaakt zodat ik hier rekening mee kan houden.
  • Ik neem géén verantwoordelijkheid voor oude blessures van jouw paard. Een paard laat pijn niet gauw zien, omdat dat in zijn instinct zijn leven kost. wees daarvan bewust! Als hij pijn laat zien, heeft een paard VEEL pijn!!
  • Ik neem verantwoordelijkheid voor dingen die ik verkeerd zou kunnen doen, ik ben mens, dus ik maak helaas ook fouten.
  • Voor verbetering van de hoefconditie is beweging/doorbloeding noodzakelijk. De hoefcondities zullen veel langzamer verbeteren als je paard 15 uur of meer per dag op stal moet staan. Bij oudere of erg gespierde paarden heeft verbetering meestal meer tijd nodig (vaak een hele bekapperiode van ongeveer 8 weken). Mocht je binnen deze tijd bezorgdheden hebben, kun je natuurlijk contact met mij opnemen en zal ik kijken voor een oplossing of eventueel zorgen voor geruststelling. Als je mij niet op de hoogte brengt vervalt ook mijn aansprakelijkheid.
  • Slechte/zure voeding en/of veel suikers zullen het resultaat vertragen.
  • Als je ernaar vraagt zal ik advies geven.
  • Ik ben niet de vervanger van je dierenarts of kliniek. Voor het stellen van een diagnose zul je altijd naar je dierenarts of kliniek moeten.
  • Ik ben niet aansprakelijk voor eventuele schadelijke gevolgen van (verkeerd geïnterpreteerde) informatie van mijn website.
  • Ik ben niet aansprakelijk voor schade of ontevredenheid voortvloeiend uit het opvolgen van mijn tips.

Betaling & kosten particulier

  • De basistarieven kunnen elk moment worden aangepast. Dus hou mijn site in de gaten.
  • Eventueel andere extra kosten worden vooraf met jou besproken.
  • Werkt jouw paard niet mee, kost mij dat meer tijd en energie dan een braaf paard.
    • Uit respect voor mensen die wel de moeite doen om hun paard netjes op te voeden, is een paard waar weinig/niet mee geoefend wordt een hoger tarief.
  • Betaling UITSLUITEND per kas

Betaling & kosten bedrijven

  • NIEUW: Betalingen van bedrijven uitsluitend per kas, factuur achteraf.
    • Later de factuur betalen is voor bedrijven is niet langer mogelijk.
    • Je krijgt uiteraard na betaling wel netjes de factuur toegestuurd.
  • Er is betaald wanneer ik contant geld ontvangen heb.

Opzeggen

  • Jij bent altijd vrij om over te stappen naar een andere hoefsmid. Ik wil uitsluitend klanten die blij met mij zijn.
    • Ben je dat niet? No hard feelings. (oprecht, ik neem bijna niets persoonlijk)
  • Ik hanteer 24 uur opzegtermijn voor een gemaakte afspraak.
  • Ik ben ook altijd vrij om een klant-relatie te beëindigen. Je krijgt dan het liefst minimaal 2 weken opzegtermijn, maar ik zal altijd proberen te zorgen voor een bekapperiode termijn, om je genoeg tijd te geven een vervanger te vinden.
  • Ik ben vrij om de voorwaarden en prijzen te wijzigen. Op ieder moment.

Privacy

tot slot.. 😉

Dit geldt ook voor röntgenfoto’s, testresultaten, foto’s etc.

  • Ik ga zorgvuldig om met jouw gegevens. Jouw gegevens zullen nooit aan derden worden doorgegeven zonder jouw toestemming.
  • Jouw gegevens zullen nooit worden verkocht.
  • Ik hanteer beroepsgeheim. Geroddel is absoluut niet aan mij besteed. Ik ga er niet in mee, en wil er liever ook niet aan ten prooi worden geleverd trouwens.
    • Ook als je mede-klanten kent, zal er natuurlijk uit mijn mond niets komen. It is your story to tell. Not mine!
  • Je e-mailadres wordt uitsluitend gebruikt voor ons onderlinge contact, facturen en de nieuwsbrief. (die gemakkelijk is op te zeggen)
  • Je e-mailadres zal bij gelijktijdig mailen van klanten onzichtbaar zijn.