Alle ditjes & datjes. Dit zijn de kleine lettertjes 😉. Ik noem paard, maar dat kan uiteraard ook een pony of ezel zijn.
Algemeen:
- Ik zal er alles aan doen om het paard proberen te helpen. In alle opzichten.
- Ik ben eerlijk en zal je geen dure toestanden verkopen waar je niks aan hebt.
- Kwaliteit en goede service staan bij mij hoog in het vaandel.
- In mijn werk neem ik altijd het welzijn van het paard en ons serieus.
- Onze gesprekken zijn 100% vertrouwelijk.
- Ik behoud altijd het recht om te stoppen met het werk als het onveilig wordt.
- Natural Balance heeft zich wetenschappelijk ruimschoots bewezen. Ik heb hier in 2007 een uitstekende opleiding in Amerika voor gevolgd en +10 jaren fulltime werkervaring in opgedaan, plus bijscholing waar ik kan.
- Zijn er eventueel andere problemen dan hoefproblemen zal ik proberen te kijken naar wat dit zou kunnen zijn, en je doorverwijzen naar een dierenarts, natuurgeneeskundige, kliniek, paardentandarts, chiropractor, zadelmaker, fysiotherapeut, osteopaat, masseur etc.
Om te beginnen:
- Ik doe dit werk alléén omdat ik het vreselijk leuk vind om te doen. Ik ben fulltime kunstenares (JillsArt) maar vind het zonde om deze skills en kennis niet te gebruiken, daarnaast mis ik de paarden & klanten veel te erg! 💕
- Ik werk met liefde, hoofddoel is een blij lopend paard.
- Is een paard niet braaf, hoor ik dat graag van tevoren. Helaas maak ik mee dat mensen dit niet eerlijk vermelden. Moet je zelf weten, het is natuurlijk niet dat ik het uiteindelijk niet zal merken.. 🙃
- Ik help graag met advies hoe je dit kan trainen, zie de FAQ. Alle tijd die je in de training steekt krijg je dubbel en dwars terug. Je paard zal jou dankbaar zijn. En je smid ook trouwens! ✨ zie blog
Praktische zaken:
- Veiligheid voor mens en dier staat voorop.
- Ik kan zónder jouw aanwezigheid, alleen met jouw paard werken, als ik jullie wat beter heb leren kennen.
- Ik wil het paard kunnen zien lopen in stap en draf voor én na het bekappen indien dit fysiek en qua weersomstandigheden mogelijk is natuurlijk, maar dat is in 99% van de gevallen het geval.
- Dit zien lopen is voor jou, de eigenaar en mij een heel belangrijk stukje evaluatie van de beweging van het paard.
- Ik laat mijn telefoon zoveel mogelijk in de auto om afleiding te voorkomen. Mijn klanten en hun paarden hebben het recht op mijn volledige aandacht. Als het toch nodig is mijn telefoon paraat te houden zal ik dit melden. Of voor foto’s/filmpjes van het werk, waarin klanten en paarden onherkenbaar zijn natuurlijk.
Wat verwacht ik van jou?
- Het paard is al ‘gevangen’ als we hebben afgesproken. Liefst staat hij/zij klaar.
- Je verschaft het liefst een degelijke, schone vlakke werkplek, waar in de schaduw, uit de wind of uit de regen kan worden gewerkt, als het qua weer nodig is.
- Jouw paard/pony is schoon en droog, voor zover redelijkerwijs mogelijk natuurlijk. 😉
- Bij extreme weeromstandigheden zal de afspraak worden verzet als ik buiten moet staan. Harde wind ook.
- Je haalt zelf het paard uit de wei of stal.
- Je houdt zelf je paard vast, aan een los touw.
- Jouw aandacht hou je bij jouw paard. Dit is ontzettend belangrijk! Als ik werk, hang ik onder het paard en kan ik niet alles in de gaten houden, jij bent dan mijn ogen voor het voorkomen van gevaarlijke situaties voor ons alle drie!
- Ofwel, de hele afspraak turend naar jouw mobiel zet de oplettendheid antennes uit. Zie het anders als een wifi-loos ZEN momentje! 😊
Honden en kinderen
- Honden zijn gék op de restjes van de hoeven/stralen, die zijn voor hen echt onweerstaanbaar. Afgeknipte stukken hoefwand kunnen echter vlijmscherp zijn en kunnen bij doorslikken hun darmwand perforeren, dus hou ze in de gaten! Stukjes straal, spoor en zwilwratten kunnen ze gewoon eten en geef ik graag als de paarden zijn bekapt, of hou ze voor hen apart.
- Honden uit de buurt houden van het paard als ik aan het werk ben is wel fijner werken. Een hond kan hierbij namelijk ernstig verwond raken en geeft onnodige afleiding. Bovendien kan het paard schrikken met alle gevolgen van dien.
- Kinderen zijn ook dol op mijn bezoekjes en ze zijn van harte welkom, maar hou ze zelf in de gaten. Hen in de gaten houden is niet míjn taak, dan was ik wel een kinderopvang begonnen. 🤪
Afspraken maken/verzetten/aantal paarden:
- Mocht je twijfelen of een bezoek nodig is, maak foto’s van voor en onderkant van een hoef, stuur die naar mij en dan kan ik misschien een bezoekje uitstellen.
- Mochten er omstandigheden zijn waardoor mijn bezoek beter uitgesteld kan worden, ook al is het op het laatste moment, graag gewoon even bellen en spreek iets in als ik niet op kan nemen of stuur een appje. (zoals onvoorziene stresssituaties, storm, onweer)
- Ik hou ervan om op tijd te zijn en meestal lukt dit ook. Mijn tijd is kostbaar, dus ga ik met hetzelfde respect met jouw tijd om.
- Ik ben maximaal 5 minuten eerder of later dan afgesproken. Mocht het voorkomen dat ik toch niet red, krijg je ruim op tijd een telefoontje.
- Mijn stellige advies is om direct een nieuwe afspraak te maken bij mijn laatste bezoek. Afzeggen kan toch altijd 24 uur voor die tijd, je loopt geen risico. De praktijk wijst namelijk uit dat mensen, ondanks de beste bedoelingen, toch in de waan van de dag vergeten te bellen/appen voor een afspraak, wat de gezondheid van de paardenhoef niet ten goede komt, of je moet een vervanger bellen.
- Wil je hierin vrij blijven, hou er dan rekening mee dat het een maand kan duren voordat nieuwe afspraak ingepland kan worden!
- Als het aantal paarden verandert ten opzichte van de vorige keer, wil je dit dan zo snel mogelijk aan mij doorgeven? Als ik namelijk onverwacht langer/korter bij jou werk, kom ik te laat bij de volgende afspraak en eventueel ook de daaropvolgende….
- Mocht ik op jou moeten wachten kan ik om een vergoeding daarvoor vragen als ik dat nodig vind, bijvoorbeeld als ik alleen voor jou een eind uit de buurt moet rijden.
- Ben je onze afspraak vergeten? Dan zal ik gemaakte benzinekosten zeker in rekening brengen.
- Bij ziekte of blessure van mijn kant wordt moeite gedaan om voor goede vervanging te zorgen. Je bent vrij om hier wel of niet gebruik van te maken.
- Het lijkt fijn als je met meer paarden aankomt dan afgesproken. Een ondernemer wil immers werken, en extra geld verdienen, nietwaar? Echter: we hebben een planning. Ik kom te laat bij de volgende, en de daaropvolgende als er onverwachts meer werk bij komt. Of ik moet een pauze ervoor opofferen. Ook niet handig bij werk wat zo fysiek veeleisend is. Als je er eerder mee komt, een appje is immers zo gestuurd, kunnen we kijken of het past, of misschien een nieuwe afspraak maken. Net als bij de tandarts bijvoorbeeld. Daar kom je ook niet onverwachts met de buren aanzetten, denk ik? 🙂
Angst voor smid/paard moet hoeven geven nog leren
- Een paard moet vertrouwen hebben in hun hoefverzorger. Dit vertrouwen is heel breekbaar, eenmaal mishandeld door een smid, kan dit een heleboel ellende geven, want paarden in gevangenschap slijten hun hoeven doorgaans niet vanzelf in Nederland. Dit herstellen van dit vertrouwen lukt mij meestal, maar kost veel tijd. Dit vertrouwen opbouwen kun je zelf ook bijdragen, door veel de hoeven te vragen.
- Als je paard moeilijk is door angst voor de hoefsmid wil ik dit van te voren weten. Dit kost namelijk extra tijd en dat neem ik graag voldoende om alle mogelijke stress weg te nemen. Een uur extra is heel gebruikelijk en kost € 25 extra. Hierna heb je tools van mij gekregen, passend op jouw situatie om te oefenen zodat dat in de toekomst niet meer nodig hoeft te zijn.
- OEFENEN! Hoe meer je oefent, hoe beter. Paarden vinden hun hoeven geven van nature niet prettig omdat ze vluchtdieren zijn, en dan niet kunnen wegrennen. Het is een kwestie van regelmatig even doen. Dan vinden ze het geen probleem. Hou hoeven aan de teen ongeveer 30 seconden vast, zorg dat ze zicht kunnen blijven ontspannen. Als je 8 weken lang, elke dag zou oefenen, zit het erin voor de rest van jouw paard zijn/haar leven. Het is de investering in tijd en energie waard, geloof me! Lees mijn blog over leren voetjes geven in 2 minuutjes!
Aansprakelijkheid:
- Zodra jij zelf, een andere hoefsmid of bekapper aan jouw paard laat werken vervalt al mijn aansprakelijkheid direct.
- Mijn aansprakelijkheid is nooit meer dan maximaal twee keer het factuurbedrag voor dat specifieke paard.
- Ik zal aangeven welke omstandigheden minder gewenst zijn om mijn werk te kunnen doen. Denk hierbij aan voldoende licht, een kalm paard, geen afleiding van honden, kinderen, extreme weersomstandigheden. Ik ben daar niet aansprakelijk voor.
- Indien het paard door slechte hoefsmid-ervaringen of iets dergelijks gedragsproblemen heeft, is het noodzakelijk voor mijn en jouw veiligheid, dit vooraf aan mij kenbaar is gemaakt zodat ik hier rekening mee kan houden. Indien dit niet vooraf verteld is, behoud ik mij het recht voor, om behandeling te stoppen en gemaakte kosten in rekening te brengen, ook al heb ik niets aan je paard kunnen doen.
- Ik neem géén verantwoordelijkheid voor oude blessures. Wel voor dingen die ik verkeerd zou kunnen doen.
- Voor verbetering van de hoefconditie is beweging/doorbloeding noodzakelijk. De hoefcondities zullen veel langzamer verbeteren als je paard 15 uur of meer per dag op stal moet staan. Bij oudere of erg gespierde paarden heeft verbetering meestal meer tijd nodig (vaak een hele bekapperiode van ongeveer 8 weken). Mocht je binnen deze tijd bezorgdheden hebben, kun je natuurlijk contact met mij opnemen en zal ik kijken voor een oplossing of eventueel zorgen voor geruststelling. Als je mij niet op de hoogte brengt vervalt ook mijn aansprakelijkheid.
- Slechte/zure voeding en/of veel suikers zullen het resultaat vertragen.
- Als je ernaar vraagt zal ik advies geven.
- Ik ben niet de vervanger van je dierenarts of kliniek. Voor het stellen van een diagnose moet je naar je dierenarts of kliniek.
- Ik ben niet aansprakelijk voor eventuele schadelijke gevolgen van (verkeerd geïnterpreteerde) informatie van mijn website.
- Ik ben niet aansprakelijk voor schade of ontevredenheid voortvloeiend uit het opvolgen van mijn tips.
Betaling & kosten:
- Betaling particulier uitsluitend contant of ik stuur betaalverzoekje. Als je die niet op dezelfde dag betaalt, zal ik de volgende keer laten pinnen. Dat kost 2% betalingskosten, die ik zal doorberekenen. (er zit een max aan betaalverzoekjes, dus dan kan ik niet verder)
- Betalingen van bedrijven op rekening moeten binnen 8 dagen op mijn rekening bijgeschreven staan.
- Bij overschrijding betalingstermijn wordt in spoedgevallen pas na betaling factuur een bezoek van mij gedaan. Hiervoor maak ik geen uitzonderingen.
- De basistarieven kunnen elk moment worden aangepast.
- Er is betaald wanneer ik contant geld ontvangen heb, is gepind via mijn mobiele pinapparaat of als het bedrag op de rekening staat bijgeschreven.
- Facturen met BTW specificatie kan ik mailen. (spaart het milieu)
- Eventueel andere extra kosten worden vooraf met jou besproken.
- Mijn basistarieven zijn transparant.
- Herinneringen volgen iedere 8 dagen na de factuurdatum/ herinneringsdatum en brengen €5,- administratiekosten per herinnering met zich mee. Na de tweede aanmaning zal de vordering uit handen worden gegeven aan een incassobureau.
- Incassokosten zijn altijd voor de klant.
- Bij wanbetaling vervallen natuurlijk alle afspraken.
Opzeggen
- Jij bent altijd vrij om over te stappen naar een andere hoefsmid. Ik hanteer 24 uur opzegtermijn voor een gemaakte afspraak. Opgaaf van reden is niet nodig, maar zou ik wel graag willen weten, omdat ik daar zelf een leermoment van kan maken.
- Ik ben ook altijd vrij om een klant-relatie te beëindigen. Je krijgt dan minimaal één maand opzegtermijn, maar ik zal altijd proberen te zorgen voor een bekapperiode termijn, om je genoeg tijd te geven een vervanger te zoeken.
- Ik ben vrij om de voorwaarden en prijzen te wijzigen. Op ieder moment.
Privacy:
- Ik ga zorgvuldig om met jouw gegevens. Jouw gegevens zullen nooit aan derden worden doorgegeven zonder jouw toestemming.
- Ik hanteer beroepsgeheim. Ook als je mede-klanten kent, zal er natuurlijk uit mijn mond niets komen. It is your story to tell. Not mine!
- Je e-mailadres wordt uitsluitend gebruikt voor ons onderlinge contact en de nieuwsbrief. (die gemakkelijk is op te zeggen)
- Je e-mailadres zal bij gelijktijdig mailen van klanten onzichtbaar zijn.